Septyni patarimai: kaip pasirūpinti sveikata per šventes

Sveikatos klubas Naudingi straipsniai Septyni patarimai: kaip pasirūpinti sveikata per šventes

Kalėdos ir Naujieji metai ne tik dovanoja artimųjų šypsenas bei džiaugsmą, bet ir įsuka į prieššventinių darbų bei planų karuselę. Kad šis pasiruošimo maratonas nenustelbtų šventinių akimirkų, į pagalbą skuba „Camelia“ vaistininkai, kurie jums patars, kaip šventes pasitikti būnant puikios savijautos bei sveikatos.

1 patarimas. Norite išvengti streso – planuokite kuo anksčiau

Dažniausios streso priežastys kalėdiniu laikotarpiu – ilgi svarstymai dėl dovanėlių ar vaišių artimiesiems, nerimas dėl tinkamiausios šventinės aprangos, svečių sutikimo rūpesčiai, nesugebėjimas suplanuoti ir tinkamai paskirstyti savo finansų.

Geriausias būdas išvengti streso yra išankstinis planavimas. Pasidarykite sąrašą žmonių, kuriuos norite pasveikinti su šventėmis, o jei ketinate jiems įteikti ir dovanėles – suplanuokite, kiek pinigų galite skirti kiekvienai dovanai, pagalvokite, ką konkrečiam asmeniui tinkamiausia dovanoti. Jei jūs esate atsakingi už vaišių organizavimą, iš anksto pagalvokite apie šventinį stalą. Kruopščiai pasiruošus švenčių metu bus paprasčiau kontroliuoti situaciją, o tai irgi padės išvengti streso.

2 patarimas. Vaišių stalas pirmiausia skirtas bendravimui

Remiantis tyrimais, daugiau nei pusė gyventojų Lietuvoje nuo šventinio stalo pakyla persivalgę. Persivalgymo požymiai – sunkumas ar skausmas skrandžio srityje, apsunkimas, vangumas, silpnumas, o kartais ir pykinimas. Tokie simptomai ištinka, kai virškinimo sistema turi išskirti daugiau nei įprastai fermentų, o kasa, tulžis ir kepenys turi dirbti aktyviau nei įprastai.

Norint išvengti šių nemalonių pojūčių, prie stalo patartina sėsti ne tuščiu skrandžiu, prieš valgant išgerti stiklinę vandens, ragauti patiekalų mažesnėmis porcijomis, rinktis daugiau daržovių. O bene svarbiausia – atsiminti, kad prie šventinio stalo susėdame visgi ne prisivalgyti, bet pabendrauti su artimaisiais.

Jeigu vis dėlto persivalgėte, nepulkite užsiimti aktyvia veikla – geriau keletą valandų pagulėkite, galite išgerti virškinimą gerinančių fermentų. Taip pat kitą dieną pasistenkite valgyti šiek tiek mažiau ir gerti daugiau skysčių.

3 patarimas. Pasirūpinkime mažųjų sveikata

Šventinis stalas – iššūkis ir mūsų atžaloms. Prižiūrėkite, ko ir kiek vaikas dedasi į savo lėkštę, ypač kontroliuokite saldumynų porcijas. Švenčių metu mažuosius neretai užklumpa virškinamojo trakto sutrikimai. Kartais jų sukėlėjas gali būti ir virusas, dažniausia iš virusinių infekcijų – rotavirusinė infekcija. Specifinio gydymo nuo šios ligos nėra ir gydymas būna simptominis. Geriausia žarnyno virusinės infekcijos prevencija – laikytis higienos taisyklių. Jeigu vis dėlto vaikui pasireiškė pirmieji simptomai, pvz., pilvo skausmas, karščiavimas ir pykinimas, pasirūpinkite, kad jis gertų pakankamai skysčių, elektrolitų (mineralų) tirpalų ir probiotikų bei surišančias medžiagas (aktyvuotą anglį ar diosmektitą).

4 patarimas. Valgykime šviežią maistą

Dažniausiai šventiniai patiekalai ruošiami iš anksto, kad atėjus vakarienės metui nebereiktų stovėti prie puodų. Maistas ant stalo yra laikomas ilgai, neretai ir pasibaigus Šv. Kalėdoms šventinių patiekalų likučiai yra valgomi kelias dienas. Tačiau maistą laikant netinkamai, jame pradeda daugintis bakterijos ir kyla didelė rizika apsinuodyti. Todėl iš anksto suplanuokite reikalingą šventinių patiekalų kiekį ir negaminkite jų „sandėliavimui“ – visada skaniau ir sveikiau valgyti šviežią maistą nei užvakarykščius likučius.

Visgi jei apsinuodijimo nepavyko išvengti, jį atpažinsite iš pilvo skausmų, sunkumo skrandyje, šleikštulio ir bendro silpnumo. Žmogui gali pakilti temperatūra, jis gali pradėti vemti ir viduriuoti. Svarbiausia tokiais atvejais stebėti apsinuodijusį žmogų, pasirūpinti, kad jis kas 10-15 min. išgertų kelis gurkšnius vandens (apie 3 l per parą), jis turi vartoti preparatus simptomams lengvinti bei toksinus surišančius preparatus. Jeigu nejaučiama pagerėjimo arba būklė prastėja, rekomenduojama kreiptis į gydytoją.

5 patarimas. Alkoholinių gėrimų vartojimas: svarbiausia – saikas

Tam, kad kitą rytą po kalėdinio vakarėlio nekamuotų galvos skausmas, nuovargis ir silpnumas – geriausia šventės metu išvis atsisakyti alkoholio ar bent atminti, jog jį vartojant saikas yra svarbiausias faktorius. Ryte pajutę net ir lengvus pagirių simptomus, gerkite kuo daugiau vandens bei pasistenkite vaikščioti gryname ore. 

Deja, alkoholio „ragavimas“ neturint saiko kai kam gali baigtis ir vėmimu, pykinimu, stipriais galvos skausmais ar net sąmonės praradimu. Pastebėję pirmuosius simptomus pasirūpinkite, kad ligonis pašalintų tai, kas yra jo skrandyje, taip pat privalomas nuolatinis skysčių vartojimas – vanduo su gliukoze, elektrolitų tirpalas (su kaliu, magniu), kepenis apsaugančios bei jų veiklą užtikrinančios medžiagos. Jeigu visgi ligoniui negerėja ar esant pablogėjimui, reikalinga gydytojo pagalba.

6 patarimas. Su pirotechnika – atsargiai

Naujųjų metų naktį būkite atsargūs su fejerverkais ir petardomis, juos naudokite tik pagal instrukcijoje aprašytas taisykles. Netinkamas elgesys su pirotechnika gali ne tik sugadinti nuotaiką, bet ir sukelti skausmingų sveikatos problemų – nudegimų. Tai sunkus audinių pažeidimas, kurio pasekmės priklauso nuo nudegimo laipsnio, vietos ir nudegusio odos ploto.

Jeigu vis dėlto nukentėjote, nudegimo vietą būtina kuo skubiau vėsinti – pakiškite po tekančiu vėsiu (bet ne geliančiu) vandeniu ar uždėkite ledo prieš tai jį pridengę audeklu ir palaikykite 10-15 minučių. Rekomenduojame nesiimti tokių netradicinių priemonių kaip miltų ar druskos bėrimas, o tepimas įvairiais tepalais ar kremais galimas tik pasitarus su specialistais ir įvertinus būklę – kitaip galite padaryti dar daugiau žalos. Jeigu nudegimo plotas yra didesnis nei žmogaus delno dydis ir/ar gilus, būtinai kvieskite greitąją medicinos pagalbą.

7 patarimas. Po švenčių neverta pulti badauti

Pasibaigus šventėms, per kurias kasdien sėsdavote prie vaišėmis nukrauto stalo, nesiimkite drastiškos dietos – ji būtų dar vienas išbandymas organizmui. Grįžkite prie jūsų organizmui įprastų mitybos įpročių – reguliariai valgykite, patys ruoškite kuo sveikesnį maistą ir gerkite pakankamai skysčių. Rinkitės lengviau virškinamus produktus, daugiau valgykite vaisių, daržovių, gerkite daugiau vandens ir nesaldintos arbatos.