Vandens svarba organizmui: kasdienis ir nepakeičiamas geros savijautos palydovas

Sveikatos klubas Naudingi straipsniai Vandens svarba organizmui: kasdienis ir nepakeičiamas geros savijautos palydovas

Vanduo – vienas svarbiausių organizmo elementų, todėl reguliarus vandens vartojimas yra būtinas geram organizmo funkcionavimui. Žmogaus organizmą sudaro du trečdaliai skysčio, kas įrodo, jog gyvybė be vandens negali egzistuoti. Šiltuoju metų laiku žmogaus organizmas netenka apie tris litrus skysčių, o jų nepapildžius, gali sutrikti širdies veikla, kraujotaka, gali trūkti energijos.

Kodėl vanduo toks svarbus?

Vanduo yra gyvybiškai svarbus, nes jo dėka į organizmą pernešamos svarbiausios medžiagos. Vanduo leidžia įsisavinti deguonį, vitaminus, įvairiausius mineralus bei gliukozę. Vanduo dalyvauja biocheminiame skaidyme, kai mes valgome ir transportuoja maistines medžiagas į mūsų organizmą. Vanduo ne tik leidžia pasisavinti reikalingas medžiagas, bet taip pat iš organizmo pašalina toksinus bei padeda deginti nereikalingus riebalus. Manoma, kad vanduo leidžia sudeginti ir daugiau kalorijų. Kuomet žmogus negeria vandens, jaučiamas nuovargis, kas lemia, jog kyla apetitas ir auga svoris. Vanduo padeda reguliuoti kūno temperatūrą bei padeda išsaugoti sveikus sąnarius ir sustiprina raumenis.

Būtinas vandens kiekis per dieną – skirtingas

Anot specialistų, vidutiniškai per dieną žmogus turėtų išgerti apie 2 litrus skysčių. Tačiau ne visiems reikia būtent tiek. Kiek skysčių reikia suvartoti, priklauso nuo daugybės dalykų: medžiagų apykaitos, fizinio aktyvumo, oro temperatūros, amžiaus, lyties (vyrams reikia daugiau vandens, nes jų didesnė raumenų masė, jie gausiau prakaituoja). Kiek vandens būtina išgerti, sužinoti galima naudojantis paprasta formule: 1 kg svorio turi tekti apie 30-34 ml vandens. Svarbu prisiminti, kad kiti gėrimai, kaip sultys, kava, arbata – nesiskaito, nes organizmas juos priima kaip maistą, o ne skysčius. Geriant kavą vandens poreikis tik padidėja, kadangi kava veikia kaip diuretikas.

Kaip žinoti, jog organizmui trūksta vandens?

Klaidinga galvoti, kad troškulys yra pagrindinis skysčių trūkumo signalas. Žmonės troškulį jaučia, kai organizmui trūksta maždaug 0,5-1 litro vandens, tačiau jei vandens trūkumas yra didesnis – troškulio jausmą prarandame. Žmogaus kūnas neturi galimybių kaupti vandens ateičiai, todėl vandenį privalu gerti nuolat. Nuo didelės dehidratacijos, organizmas žmogui pradeda siųsti tam tikrus signalus. Esant dideliam vandens trūkumui, žmogus gali pradėti jausti sąnarių bei nugaros skausmą, gali kankinti nuovargis, skaudėti skrandį. Jei vandens trūkumas itin didelis, išdžiūna burna, nes troškulio jausmas pradeda nebeveikti. Atstatyti tai padės tik pakankamas kiekis vandens, kuris normalizuos organizmo skysčius. Svarbu žinoti, kad bėgant metams, troškulio jausmas mažėja, todėl tokiu atveju atsiranda didesnė tikimybė, jog organizmą ištiks dehidratacija. 

Kada gerti vandenį? Vienos taisyklės nėra

Dažnai girdime įvairiausių nuomonių, kada gerti vandenį yra naudingiausia, tačiau vienos taisyklės nėra. Rytą naudinga pradėta viena ar dviem stiklinėmis šilto vandens. Geriausia vandenį išgerti praėjus vos penkioms ar dešimt minučių nuo atsikėlimo. Toks ritualas leis kas rytą pažadinti organizmą ir padės jam pasiruošti pusryčiams. Dienos metu, prieš kiekvieną valgį likus maždaug pusvalandžiui, rekomenduojama išgerti po stiklinę vandens. Dažnai kyla klausimas, ar galima gerti valgio metu. Tikėtina, jei iki valgio suvartosite pakankamą kiekį vandens, troškulio valgant nejausite, bet visgi jei valgant norisi atsigerti, rekomenduojama organizmo nekankinti bei išgerti nedidelį kiekį vandens. Vandenį taip pat galite keisti šilta arbata. Gerti daugiau vandens rekomenduojama sergant, nes tai padeda organizmui greičiau atsistatyti po įvairių infekcijų.

Sportuojant – nei žingsnio be vandens

Vanduo ypatingai svarbus sportuojančiam žmogui. Gerti daugiau vandens rekomenduojama sportuojant arba kuomet yra karšta. Jei treniruotė trunka nuo pusvalandžio iki valandos, organizmui papildyti reikia bent pusės litro vandens. Dažnai pasportavęs žmogus jaučiasi žvalesnis, lyg gavęs papildomos energijos pliūpsnį, tačiau jei jūs po treniruotės jaučiatės priešingai, prieš sportuojant išgerkite bent pusę litro vandens. Teigiama, kad tokiu būdu savo jėgų kiekį padidinsite net nuo 10 iki 20 procentų. Manoma, kad vanduo leidžia raumenims būti aktyvesniems, nes tokiu atveju ilgesnį laiką pakanka deguonies.