Vasaros metas sode: kaip išsaugoti sveikus sąnarius ir nugarą

Sveikatos klubas Naudingi straipsniai Vasaros metas sode: kaip išsaugoti sveikus sąnarius ir nugarą

Įsibėgėjus šiltajam metų laikui padaugėja nusiskundimų dėl sąnarių skausmų. Šie dažniausiai kyla dėl pasikeitusių oro sąlygų ir suaktyvėjusio gyvenimo būdo. Po žiemos daugelis pradeda užsiimti lauko darbais, išsitraukia dviračius, aktyviau leidžia laisvalaikį.

Suaktyvėjus veiklai, sąnariai gauna didesnę, nei įprasta, fizinę apkrovą, o tuomet gali prasidėti įvairios problemos: skausmai ar netgi uždegimai. Vaistininkai pastebi, kad sąnarių skausmas dažniausiai prasideda pamažu ir palaipsniui stiprėja.

Darbas saulėje – pavojus sveikatai

Sąnarys – tai sudėtinga dviejų ar daugiau kaulų jungtis, padedanti mums atlikti įvairius judesius. Sąnarį sudaro dvi pagrindinės dalys: kremzlė ir sąnario kapsulė.

Kremzlė – jungiamasis audinys, dengiantis sąnarinius kaulų galus ir mažinantis smūgio poveikį, tenkantį sąnariui. Didžiąją dalį kremzlės sudaro vanduo, todėl bet koks skysčių trūkumas neigiamai atsiliepia ir sąnariams.

Sąnario kapsulė apsupa kaulų galus, o šioje kapsulėje gaminasi ir visą sąnario ertmę užpildo tąsus sąnarinis tepalas, kuris sutepa paviršius, kad judėjimo mechanizmas veiktų be priekaištų.

Mažų kainų vaistinių tinklo „Camelia“ vaistininkė Jurga Juknevičienė pasakoja, kad, nors vyresnio amžiaus žmonėms laikas praleistas lauke ypatingai svarbus, visgi juo džiaugtis reikėtų atsakingai.

„Laiką, skirtą aktyviai fizinei veiklai, kiekvienas žmogus turėtų pasirinkti priklausomai nuo jo amžiaus bei sąnarių būklės“, – tvirtina vaistininkė.

Saugiausias laikas atlikti lauko darbus – rytas ir vakaras, nereikėtų persistengti, dirbti porą valandų. Vyresnio amžiaus žmonės turėtų vengti darbo vidurdienį, stengtis nebūti tiesioginiuose saulės spinduliuose. Pastarieji vidurdienio metu yra itin aktyvūs.

Vitaminai ir maisto papildai sąnariams stiprinti

Po dienos darbų rekomenduojama pailsinti kojas. Tai galima padaryti atsigulus: pakelti kojas aukščiau, pasidėjus pagalvėlę arba kėdutę.

Vaistininkė J. Juknevičienė, pajutus skausmus, siūlo mažinti darbo krūvį, trumpam atidėti darbus, leisti raumenims atsigauti. Prasidėjus vasariniams darbams lauke, dažnai žmonėms rekomenduojama vartoti papildomus vitaminų kompleksus, skirtus kaulams ir raumenims sustiprinti.

„Žmonėms, kurie išskirtinai susiduria su stipriais nugaros, sąnarių skausmais, patariame pasirūpinti papildomais kalcio, magnio šaltiniais, – prideda nuolat klientus konsultuojanti specialistė. –Rūpindamiesi savo mityba, atkreipkite dėmesį, kad ji būtų turtinga šiais komponentais.“

Tiek kalcio, tiek magnio pats organizmas nepasigamina. Jų žmogus turi gauti iš maisto arba gerdamas maisto papildus. Kalcis geriausiai įsisavina tik kartu su kitais mikroelementais – magniu ir vitaminu D. Daugiausia kalcio turi pienas ir jo produktai, žuvis, daržovės, riešutai (ypač migdolai), jautiena. Kalcis reikalingas ne tik kaulams, dantims, raumenims, bet ir nervų bei širdies, inkstų, kvėpavimo sistemų veiklai.

Jei organizme trūksta magnio, ima kamuoti nuovargis, raumenų skausmas, mėšlungis, sutrinka širdies veikla, atmintis, kankina nemiga. Geriausi magnio šaltiniai yra grūdiniai produktai: duona, sėlenos, kruopos, kartu su žirniais petražolėmis, krapais, rūgštynėmis ir špinatais.

Pirmiausia padėkite sau

Vaistininkė Vida Banionienė pastebi, kad vasaros sezonu vis daugiau žmonių skundžiasi ir prašo pagalbos dėl įvairių skausmų. Tačiau ekspertė tvirtina – pirmiausia žmonės turi padėti patys sau.

„Atsikėlus ryte pirmiausia reikia prasimankštinti. Tam nereikia skirti valandos, tačiau padaryti keletą pratimų: pakilnoti, palankstyti kojas, pasukti kaklą – nieko nekainuoja, bet efektyvu. Tai padeda pagerinti kraujotaką, paruošti kūną dienos darbams“, – moko vaistininkė. Taip pat dirbant sode svarbu nepamiršti dažnai atsigerti vandens, pailsėti.

V. Banionienė pabrėžia dviračių nauda sąnarių veiklai. Važinėjimas dviračiu gerina daugelį žmogaus organizmo funkcijų, tokių kaip pagrindinio kūno raumens – širdies darbą, gerina kraujagyslių veiklą. Minant pedalus ne tik gerinama ištvermė, kovojama su stresu ar mažinamas riebalinis audinys, bet ir stiprinami apatinės kūno dalies raumenys, gerinamas sąnarių darbas.

V. Banionienė tikina, kad svarbu dirbant lauke jausti malonumą, nepersitempti. Aktyvi veikla yra svarbi ir reikalinga įvairaus amžiaus žmonėms, tačiau vaistininkė ragina nepamiršti ir sode tykančių pavojų.

„Vyresnio amžiaus žmonės turėtų labiau apskaičiuoti keliamą svorį, kad nepersitemptų. Kelti reikia atsitūpus, bet nepasilenkus“, – primena specialistė.

Šiltuoju metų laikotarpiu reikėtų labiau saugotis skersvėjų, dirbant šiltnamyje – neperkaisti. Prasidėjus skausmams, vaistininkai tikina, nepamainomais pagalbininkais tampa įvairūs šaldantys tepalai, kurie yra skirti mažinti skausmą ir apsisaugoti nuo uždegimo. Pajutus stiprų skausmą vaistininkai visada rekomenduoja pirmiausia kreiptis į gydytoją ir taip apsisaugoti nuo nemalonių pasekmių.