Vasaros nemalonumai: kada verta sunerimti dėl gausaus prakaitavimo?

Sveikatos klubas Naudingi straipsniai Vasaros nemalonumai: kada verta sunerimti dėl gausaus prakaitavimo?

Kartu su vasaros džiaugsmais ir šildančia saule gyventojai prisimena ir vieną bėdą – gausų prakaitavimą. Mažų kainų vaistinių tinklo „Camelia“ vaistininkė Žydrūnė Muzikevičiūtė pastebi, kad vasaromis pacientų, besiskundžiančių gausiu prakaitavimu, skaičius išauga kone dvigubai.

Iš tiesų prakaitavimas – natūralus kūno procesas, ir netgi būtinas, tačiau per didelis prakaitavimas gali įspėti ir apie rimtus sveikatos sutrikimus. Nerimauti nereikėtų, jei prakaitas išsiskiria natūraliomis sąlygomis: esant karščiui, drėgmei, sportuojant, užplūdus stiprioms emocijoms, pavyzdžiui, pykčiui, stresui, nerimui.

„Viena iš maloniausių būsenų, galinčių priversti organizmą prakaituoti, tai su meile susiję jausmai – įsimylėjimas, jaudulys, susijaudinimas“, – prideda vaistininkė.

Ž. Muzikevičiūtė primena, kad nuo prakaitavimo sutrikimų kenčia tiek vyrai, tiek moterys. Vis dėlto vyrus dažniau vargina pėdų prakaitavimas, moteris – pažastų.

„Svoris, be jokios abejonės, turi įtakos: viršsvorį turintys žmonės dažniau skundžiasi pažastų prakaitavimu“, – apibendrina vaistininkė.

Kaip aiškina specialistė, prakaitavimas, arba hiperhidrozė, gali būti ir tam tikrų ligų pranašas. Paklausta, kokių ligų palydovas gali būti per daug gausus ir dažnas prakaitavimas, Ž. Muzikevičiūtė įvardija skydliaukės sutrikusią veiklą, diabetą, krūtinės anginą ar infekciją.

„Taip pat jis dažniau vargina moteris menopauzės metu, kai keičiasi hormonų kiekis. Nuo hormonų audrų sukelto prakaitavimo, lydimo intensyvių metabolinių procesų, kenčia ir besilaukiančios mamytės“, – sako pašnekovė.

Kaip natūraliai sumažinti prakaitavimo padarinius

Vaistinėje pacientams ekonomiškus patarimus dalijanti specialistė pamini, kad su pėdų prakaitavimu galima kovoti ir natūraliais būdais: „Patys natūraliausi – plauti kojas du kartus per dieną švelniu muilu. Dar geriau – bešarmiu prausikliu. Rankšluosčiu pašalinti drėgmę. Jokiais būdais nerekomenduojama pamiršti tarpupirščių. Juos galima pabarstyti pataisų sporomis. Siūlome rinktis tik medvilnines kojines ir tik odinę ar medvilninę avalynę.“

Norint sumažinti nemalonų jausmą dėl prakaituojančių pėdų taip pat jas galima prausti ar mirkyti vonelėje, naudojant priemones su arbatmedžiu – įlašinti eterinio aliejaus ar skystos prausimosi priemonės. Arbatmedžio savybės padeda ne tik nuo prakaitavimo, bet ir nuo bakterijų ir grybelio.

Patarimais besidalijanti vaistininkė prideda, kad natūraliai bandyti sumažinti prakaitavimą galima mažinant suvartojamos kavos kiekį, nes kofeinas ir aukšta gėrimo temperatūra skatina prakaitavimą. Taip pat reikėtų pagalvoti apie aštrių produktų kiekio mažinimą.

„Organizme aštrūs prieskoniai dirgina tuos pačius receptorius kaip ir karštis – gavęs signalą apie padidėjusią temperatūrą organizmas stengiasi atsivėsinti prakaituodamas. Alkoholis taip pat skatina prakaitavimą, jo kiekio ribojimas – mažina“, – kalba vaistininkė.

Dar vienas žalingas įprotis, kurio atsisakymas gali sumažinti kančias dėl gausaus prakaitavimo – rūkymas. Pasak specialistės, rūkant organizmas išskiria acetilcholiną, kuris stimuliuoja prakaito liaukų veiklą.

Kaip pastebėjo Ž. Muzikevičiūtė, kartais prakaitavimas gali būti ir vaistų vartojimo šalutinis poveikis, kuriuo pasižymi kai kurie antidepresantai, nesteroidiniai vaistai nuo uždegimo, vaistai, reguliuojantys kraujo spaudimą, antibiotikai, naudojami vėžiui ir diabetui gydyti.

„Tokiu atveju gali būti paskiriami kitos grupės ar veikios medžiagos preparatai, keičiama vaisto dozė ar imamasi papildomų priemonių, mažinančių prakaitavimą“, – apie problemos sprendimą kalba vaistininkė.

Kada verta susirūpinti

Vaistininkė prideda, kad dėl natūralaus prakaitavimo nereikėtų rūpintis, tačiau suklusti vertėtų, jei prakaitavimas išpila dėl nesuprantamų priežasčių, kai nėra nei išorinių, nei vidinių ar emocinių faktorių. Čia galima išskirti du gausaus prakaitavimo tipus: pirminis (lokalizuotas) ir antrinis.

„Dažnesniu atveju juntamas pirmojo tipo prakaitavimas. Jis dažniausiai nėra nei kokios ligos požymis, nei vaistų šalutinis poveikis ar gyvybei grėsminga būsena. Visgi jis gali daryti didelę įtaką žmogaus gyvenimo kokybei, socializacijai, antrinių ligų išsivystymui“, – pasakoja Ž. Muzikevičiūtė.

Kai patiriamas antro tipo prakaitavimas, jį jaučia visas kūnas – ne tik rankos, kojos ar veidas. Toks prakaitavimas vadinamas antriniu, nes yra sukeltas ligos ar sveikatos būklės: „Jis kur kas dažniau vargina naktį. Be jau minėtų ligų jį taip pat provokuoja Parkinsono liga, reumatoidinis artritas, insultas, infarktas, leukemija, limfoma, grybelis.“

Dėl savo sveikatos reikėtų sunerimti, jei viso kūno prakaitavimas vargina naktimis, prakaitavimas asimetriškas, stipriai ir be priežasčių padidėjęs, pakeitus ar pradėjus vartoti vaistus. Taip pat toks prakaitavimas gali būti lydimas nuovargio, nemigos, troškulio, gausaus šlapinimosi, kosulio.